19 marca 2024

Poradnik Ortopedyczny

Twoja codzienna porcja wiedzy…

Objawy mogące towarzyszyć chorobom reumatycznym

Reumatyzm
7 czerwca 2020

Przewlekły ból stawów powoduje, że wielu pacjentów zastanawia się nad tym, czy choruje na jakąś chorobę reumatyczną. Poniżej zamieszczamy objawy, które mogą właśnie taką przypadłość sugerować. Jeżeli występują u Państwa, należy skonsultować się z reumatologiem.

Objawy ogólne

• osłabienie, złe samopoczucie, uczucie „rozbicia”,
  • gorączka (>38,5stC) lub stany podgorączkowe (>37stC),
  • bóle mięśniowe oraz stawowe,
  • sztywność poranna w obrębie stawów.

Ból

Jest głównym objawem zapalenia stawów w przebiegu chorób reumatycznych.
Ból mięśniowy jest przejawem toczącego się procesu zapalnego, zwykle towarzyszy fibromialgii, polimialgii reumatycznej, zapaleniu wielomięśniowemu i skórno-mięśniowemu.

Sztywność poranna

Jest wynikiem przewlekłego stanu zapalnego, a nie wynika z ograniczenia zakresu ruchu.
U pacjentów z chorobami niezapalnymi – m.in. pierwotną lub wtórną chorobą zwyrodnieniową, fibromialgią czas trwania sztywności porannej nie przekracza godziny, natomiast w przypadku chorób zapalnych zwykle trwa ponad godziną, a nawet dłużej. Czas trwania sztywności zależy od aktywności choroby – im wyższe wartości markerów stanu zapalnego (OB, CRP), tym dłużej zwykle trwa sztywność.
Do chorób zapalnych o przedłużonym czasie trwania sztywności zaliczany: reumatoidalne zapalenie stawów, młodzieńcze idiopatyczne zapalenie stawów, zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa, reaktywne zapalenie stawów, łuszczycowe zapalenie stawów.

Obrzęk stawu

Obrzęki stawów świadczą o aktywnym procesie zapalnym.

Zapalnie stawów

Towarzyszy większości chorób reumatycznych i jest jednym z głównych objawów.
Charakterystyczne dla zapalenia stawów są: ból, sztywność poranna >1 godzinę, obrzęk stawów.
Zapalenia stawów w przebiegu chorób reumatycznych nie mają charakteru ostrego, to znaczy, że jednocześnie nie występują ból, zaczerwienienie, nadmierne ucieplenie, obrzęk i sztywność poranna.
Taka konstelacja objawów budzi podejrzenie zakażenia w stawie. Niekiedy może też skazywać na napad dny moczanowej.

Guzki podskórne

To niebolesne guzki widoczne lub wyczuwalne przy dotyku.
Najczęściej towarzyszą reumatoidalnemu zapaleniu stawów, ale mogą również powstawać w przebiegu: tocznia rumieniowatego układowego, gorączki reumatycznej, młodzieńczego idiopatycznego zapalenia stawów, twardziny, sarkoidozy, zapalenia naczyń.
Należy też pamiętać o innych zmianach skórnych- m.in. nadwrażliwości na światło słoneczne (może towarzyszyć lub nawet wyprzedzać toczeń układowy), rumień, stwardnienie skóry (w twardzinie), owrzodzenia skóry.

Powiększenie węzłów chłonnych

Stwierdza się je u większości chorych na choroby reumatyczne. Należy jednak pamiętać, że u osób z zespołem Sjӧgrena może to być pierwszy objaw rozwoju chłoniaka.